Over de voorziene modulaire omgevingsvergunningsprocedure en het omgevingsbesluit

18 december 2023
by LDR Advocaten

Op 14 juli 2023 keurde de Vlaamse decreetgever een voorontwerp van decreet goed tot wijziging van de regelgeving betreffende de omgevingsvergunning wat betreft de invoering van een modulaire omgevingsvergunningsprocedure en het omgevingsbesluit.

Dit voorontwerp voorziet in verschillende wijzigingen in de omgevingsvergunningsprocedure. In deze nieuwsbrief worden twee wijzigingen toegelicht, met name (1) de invoering van een modulaire vergunningsprocedure en (2) de invoering van het omgevingsbesluit.

Door de invoering van een modulaire procedure zullen alle vergunningsprocedures worden vereenvoudigd tot één basisprocedure waarbij er afhankelijk van het voorwerp van de aanvraag verschillende (extra) modules ingezet moeten worden. Het onderscheid tussen de gewone en de vereenvoudigde vergunningsprocedure zou hiermee verdwijnen.

De verschillende modules zijn niet nieuw en luiden als volgt:

  • de indiening van een aanvraag of een administratief beroep;
  • een ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek (niet van toepassing bij een ambtshalve initiatief);
  • in voorkomend geval, advisering;
  • in voorkomend geval, een openbaar onderzoek;
  • in voorkomend geval, de toepassing van één of meerdere administratieve lussen (al dan niet gevolgd door advisering of een (nieuw) openbaar onderzoek);
  • in voorkomend geval, de toepassing van één of meerdere wijzigingslussen (al dan niet gevolgd door advisering of een (nieuw) openbaar onderzoek);
  • het onderzoek en de beslissing over de aanvraag;
  • de bekendmaking van de beslissing over de aanvraag.

 

Niet elke module zal in elke vergunningsprocedure voorkomen. De modules zullen toegepast worden afhankelijk van het voorwerp van de aanvraag en naargelang de noodzaak om oplossingsgericht te werk te gaan binnen een vergunningsprocedure. Het is daarbij de bedoeling dat elke module zowel in eerste aanleg als in graad van administratief beroep kan ingezet worden. Er wordt gewerkt met een basisbehandelingstermijn die verlengd wordt naargelang er verschillende modules (moeten) worden ingezet.

Uiteindelijk moet de modulaire procedure ervoor zorgen dat er meer mogelijkheden worden geboden dan vandaag om te komen tot een vergunbaar project binnen éénzelfde procedure.

Daarnaast voorziet het voorontwerp van decreet in de invoering van het omgevingsbesluit.

Een omgevingsbesluit wordt omschreven als een beslissing over een omgevingsvergunning in combinatie met een ruimtelijk uitvoeringsplan die voorziet in een planologische bestemming van het projectgebied naar de geëigende bestemming. Bij een omgevingsbesluit wordt er vertrokken van de vergunningsprocedure en daaraan wordt een planwijziging voor het projectgebied gekoppeld. Door dit te doen, kunnen er voor bepaalde relevante projecten cruciale tijdswinsten worden geboekt. Het omgevingsbesluit wordt enkel mogelijk gemaakt voor drie soorten projecten. Het gaat om (1) ruimtelijke impulsprojecten, (2) werken van algemeen belang en (3) werken inzake bedrijvigheid.

Uit het voorontwerp van decreet blijkt dat deze drie soorten projecten niet zomaar in aanmerking komen voor een omgevingsbesluit. Er zal tekens een goed gestoffeerd aanvraagdossier vereist zijn waarin er op een voldoende wijze wordt onderbouwd en aangetoond waarom er aan de verschillende toepassingsvoorwaarden wordt voldaan. Deze toepassingsvoorwaarden zijn verschillend naargelang het project waarvoor het omgevingsbesluit wordt aangevraagd.

Momenteel gaat het om een voorontwerp van decreet, wat onder meer betekent dat er nog een advies van de afdeling Wetgeving van de Raad van State wordt verwacht. Eens alle (vereiste) adviezen werden ontvangen, zal het “voorontwerp van decreet” herwerkt worden naar een “ontwerp van decreet”. Als dat “ontwerp van decreet” wordt goedgekeurd door de Vlaamse regering, zal het worden ingediend bij het Vlaams Parlement.

Het valt dus nog af te wachten hoe het uiteindelijke decreet er precies zal uitzien en wanneer we het mogen verwachten.  

 

Bron: Bram VAN DEN BERGHE - LDR Advocaten