Studiedag Handhaving voor milieucoördinatoren – een succes!

11 oktober 2023
by Sylvie Baert

Handhaving is het sluitstuk van een slagkrachtig omgevingsbeleid maar ook van de reguleringsketen. Afdeling Handhaving zet zich met 200 medewerkers in om een kwalitatieve leefomgeving voor onszelf en onze kinderen te realiseren.

Afdeling Handhaving doet dit door op een innovatieve en risico-gebaseerde manier proactief, reactief, routinematig op te treden en richt zich hierbij op preventie, herstel en/of bestraffing. Compliance promotion of nalevingsbevordering kan hier deel van uitmaken maar ‘kordate handhaving’ laat ook toe dat er in bepaalde ernstige gevallen onmiddellijk dwingend wordt opgetreden.

10 tips om je goed voor te bereiden op een bezoek van inspectie:

  1. Is de vergunningstoestand actueel? Dien op tijd een vergunningsaanvraag in en ken de opgelegde bijzondere voorwaarden goed.
  2. Een volledige afdekkende handhaving is niet mogelijk. Daarom worden periodiek keuzes gemaakt en prioriteiten opgelijst. Bekijk daarom het handhavingsprogramma en -plan (Omgevingshandhavingsprogramma, Omgevingshandhavingsplan 2022-2023). Deze documenten geven de richting weer waarin inspectie zal uitgaan. Zo kan je ook zien waar de klemtonen op gelegd kunnen worden bij een bezoek.
  3. Heb aandacht voor de specifieke voorwaarden opgelegd in de proefvergunning en motiveer helder waarom je meent dat het bedrijf kan voldoen aan de opgelegde voorwaarden.
  4. Ken nieuwe of wijzigende wetgeving en implementeer deze tijdig in het bedrijf. Via je account op de Emis Vito Navigator kan je je aanmelden voor een update via mail wanneer voor jou belangrijke wetgeving wijzigt.
  5. Bij een inspectie let men ook op de algemene netheid op het bedrijfsterrein: correcte opslag en sortering van de afvalstromen, correcte opslag van gevaarlijke producten, is de meetgoot proper, zijn er gemorste vlekken van bepaalde producten, …
  6. Neem hinderklachten serieus, breng ze in kaart, geef er de nodige aandacht aan en tracht de hinder te beperken tot wat aanvaardbaar is. Communiceer helder met de gehinderden.
  7. Volg tekortkomingen opgenomen in een aanmaning of PV op en breng deze in orde binnen de opgelegde termijn. Lukt dit niet, laat dit dan ook weten aan inspectie. Bracht je het in orde, geef dit ook door. Dit kan een positieve invloed hebben op de boetebeslissing.
  8. Meld incidenten altijd (brand, overschrijding van een norm, defect). Zo is inspectie op de hoogte en kan er rekening gehouden worden met het incident.
  9. Zorg ervoor dat je in orde bent met de verplichte zelfcontroleprogramma’s en bezorg deze info aan omgevingsinspectie.
  10. Gegevens die beschikbaar moeten zijn moet je vlot kunnen voorleggen. Denk hierbij aan logboeken, keuringsattesten, afvalstoffenregister, …

Weet dat je als bedrijf ook zelf het initiatief kan nemen om te overleggen met omgevingsinspectie. Uiteindelijk streven we samen naar eenzelfde doel: een gezond leefmilieu.

Dank je wel aan alle sprekers voor de interessante toelichtingen en voor de fijne samenwerking. Opleiding als één van de voorbeelden van compliance promotion! Meer dan geslaagd lijkt me én voor herhaling vatbaar.