Opzeggen contract tussen externe milieucoördinator en de klant

1 maart 2021
by Sylvie Baert

Een vertrouwensbreuk vond plaats en je wil als extern milieucoördinator het contract opzeggen met je klant.

Wat moet je doen om dit correct af te handelen?

  • Eerst moet er gekeken worden naar het contract dat de je, als externe milieucoördinator, hebt met de klant. Daarin staan zeker bepalingen over hoe het contract kan stopgezet worden en hoe lang de opzegtermijn is.
  • Vraag bij de stopzetting ook om het aanstellingsdossier op de exploitatiezetel aan te passen.
    De stopzetting wordt doorgegeven via aangetekend schrijven. Gebruik dit document ook om je als milieucoördinator in te dekken en geef aan waarom je de samenwerking stop zet. Als er zaken gebeur(d)en waar je niet mee akkoord bent, maak je hier duidelijk dat je hiervan afstand neemt.
  • Niet verplicht maar aan te raden: doe hiervan melding via mail bij het Departement Omgeving, Team Erkenningen via erkenningen.omgeving@vlaanderen.be. Deze informatie wordt niet meer bijgehouden en mogelijks krijg je hier geen antwoord op. Houd die mail goed bij.
  • Afhankelijk van de situatie (met welke overheden zijn er veel contacten en heb je als extern milieucoördinator ook goede contacten) kan ook de vergunningverlenende overheid en de Afdeling Handhaving op de hoogte gebracht worden.
  • Als de samenwerking stopt, zorg je ervoor dat je zelf ook beschikt over de gegevens, rapporten, (jaar)verslagen waaraan jij hebt meegewerkt of adviezen over gegeven hebt. Die informatie moet immers 5 jaar bewaard worden voor de overheid.
  • Belangrijk is ook dat je een jaarverslag opmaakt tot je er aangesteld was als milieucoördinator, inclusief de opzegtermijn. Bijvoorbeeld: als de samenwerking stopt op 1 maart, dan moet nog een jaarverslag opgemaakt worden voor dat jaar voor de periode van 1 januari tot 1 maart. Bezorg dit jaarverslag aan de bedrijfsleiding, ondernemingsraad, CPBW, vakbondsafvaardiging.