Welke auto is het milieu- en klimaatvriendelijkst?

21 januari 2020
by Sylvie Baert

Hoe zit het nu? De VRT deed een vergelijking. Er werd hierbij gekeken naar de uitstoot van fijnstof (kankerverwekkend), stikstofoxiden (schadelijk voor de luchtwegen) en CO2 (klimaatopwarmend) en dit zowel bij wagens die rijden op diesel, benzine, CNG (samengedrukt aardgas), elektriciteit en waterstof.

Fijn stof en stikstofoxiden

Bij elektrische auto’s en waterstofauto's is er tijdens het rijden geen verbranding. Een elektrische auto heeft geen uitlaat waaruit stikstofoxides, fijnstof en CO2 de lucht worden ingeblazen. Uit de uitlaat van de waterstofauto komt water: waterstofauto's maken elektriciteit door waterstof te verbinden met de lucht, een proper chemisch proces met als "afvalproduct" enkel zuiver water.

De (nieuwe) dieselwagen stoot minder fijnstof uit dan een benzinewagen en een CNG-wagen. De benzinewagen stoot het meest fijnstof uit. Fijnstof komt echter niet alleen vrij bij een verbranding, maar ook door slijtage van banden tijdens het rijden. En hoe zwaarder de auto, hoe groter de slijtage. Elektrische auto's en auto's op waterstof zijn doorgaans zwaarder dan diesel-, benzine- of aardgasauto's door het gewicht van de batterijen.

Op het vlak van stikstofoxiden zijn diesel, benzine en auto's op CNG properder geworden. Moderne dieselmotoren hebben AdBlue (een chemische stof die je apart moet tanken en die automatisch ingespoten wordt als je motor draait) en die elimineren de stikstofoxiden. Diesel is dus niet langerslechter op het vlak van luchtvervuiling dan benzine of aardgas.

CO2-uitstoot

Wanneer we de hele levenscyclus van de auto’s en de daar bijhorende CO2-uitstoot bekijken merken we het volgende op:

Bouw: hoe ingewikkelder de auto, hoe meer energie nodig is om hem te bouwen en hoe meer CO₂ daarbij vrijkomt. Auto’s op benzine, diesel en gas zijn het makkelijkst te maken. Daarbij komt dus minder CO₂ vrij dan bij de bouw van een elektrische en waterstofauto waarvoor je nog een batterij en brandstofcel moet maken. Bij de bouw van een elektrische auto komt er 60% meer CO₂ vrij dan bij de bouw van een diesel of benzine.

Brandstof: Naar olie (dus benzine en diesel) en gas (CNG) moet je boren, het oppompen transporteren en/of raffineren. Aardgas (CNG) is een klimaatvriendelijke brandstof als je ermee rijdt. Aardgas bestaat namelijk voor 80 tot 90% uit het broeikasgas methaan dat 28 keer agressiever is dan CO₂. Nu is het zo dat bij het boren, transporteren en verwerken van aardgas altijd een deel weglekt.

Bij elektrische auto’s hangt het af van de technologie waarmee de elektriciteit is gemaakt. Stroom uit windmolens, kerncentrales, waterkracht of zonnepanelen zorgt amper voor CO₂-uitstoot. Stroom uit gas- of steenkoolcentrales is enorm klimaatbelastend.

Verbruik: een elektrische auto is in vergelijking met een auto die rijdt op benzine, diesel, aardgas de beste keuze. Ook de waterstofauto stoot geen CO₂ uit. Bij de klassieke verbrandingsmotoren is dat anders want door de verbranding van fossiele brandstoffen komt er CO₂ vrij. Als je ze onder mekaar vergelijkt, scoort CNG het beste. Een auto op aardgas zou tot 20% minder CO₂ uitstoten dan een benzinewagen. Diesel komt op de tweede en benzine op de derde plaats. Diesel is beter voor het klimaat dan benzine omdat er in een liter diesel meer energie zit dan in een liter benzine waardoor er minder diesel nodig is om even ver te rijden als met een benzine. En de CO₂-uitstoot is recht evenredig met het verbruik.

Onderhoud, afbraak, recyclage: hoe ingewikkelder het werk, hoe meer CO₂-uitstoot daarbij vrijkomt. Kanttekening: elektrische auto's hebben bijna geen onderhoud nodig.

Conclusie

Voor het milieu en het klimaat bereiken elektrische auto's op groene stroom met gemak de eerste plaats. Ze stoten het minst CO₂ uit. Dan komen de waterstofauto’s en op het einde pas komt CNG (door de lekverliezen van methaan). Diesel en benzine zitten tussen de elektrische, de waterstof en de CNG. Wel is de negatieve impact op de luchtvervuiling van diesel- en benzinewagens al een stuk lager dan vroeger.

Meer weten? Lees de interessante en uitgebreide artikels op de website van de VRT:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24/elektrische-wagen-op-batterijen-wint-race-om-groenste-auto-cng/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08/bijna-geen-verschil-meer-tussen-de-verschillende-type-auto-s-di/

Tags: